Monthly Archives: Styczeń 2015

Celiakia – co to jest?

Celiakia

Co to jest celiakia?

Celiakia (inaczej nazywana chorobą trzewną) jest to choroba uwarunkowana odpowiedzią immunologiczną organizmu wywołaną przez gluten, występująca u osób genetycznie predysponowanych.

Gluten- mieszanina białek roślinnych, gluteniny i gliadyny, występująca w ziarnach niektórych zbóż, np. pszenicy, żyta i jęczmienia.

Kasza. Jaką wybrać?

Ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B i witaminy E, błonnika, oraz takich minerałów jak żelazo, cynk, chrom, fosfor czy magnez, kasze są cenionym rodzajem pożywienia w codziennej diecie. Kasze zawierają także rutynę, która wzmacnia naczynia krwionośne. Należy jednak pamiętać o tym, że niektóre kasze zawierają gluten. Nie są więc odpowiednimi produktami dla osób chorych na celiakię. Do kasz, które zawierają gluten należy: kasza jęczmienna, kasza manna, kasza kuskus.

Rodzaje kasz- porównanie:

Dla kogo dietetyk?

Bardzo często spotykam się ze stwierdzeniem, że „dietetyk to taka osoba, która odchudza ludzi”. Oczywiście jest to prawda, jednak jest to tylko część zakresu działań dietetyka. W wielu schorzeniach np. w cukrzycy czy nadciśnieniu dietoterapia stanowi podstawę leczenia bądź jest ważnym aspektem w połączeniu z farmakoterapią.

Jednak, aby nie dopuścić do sytuacji, by choroba się pojawiła należy już od okresu niemowlęcego, a w zasadzie od momentu planowania przez rodziców potomstwa i podczas okresu życia płodowego dziecka zadbać o racjonalne odżywianie.