Jedzenie a stres

Dietetyk Poznań, Dietetyk Mosina, Dietetyk Pobiedziska

Jedzenie a stres

Stres towarzyszy nam w codziennym życiu. W wielu przypadkach pozwala on przezwyciężyć codzienne problemy, jednak często nadmiernie nas obarcza i nie umiemy sobie z nim poradzić. Kluczem do pokonania stresu jest poznanie jego przyczyn i znalezienie najlepszych sposobów, które mogą go zredukować. W przezwyciężeniu niektórych negatywnych efektów stresu może pomóc organizmowi regularne i prawidłowe odżywianie.
Niezależnie od źródła stresu fizycznego albo emocjonalnego, organizm reaguje wydzielając adrenalinę – hormon, który przygotowuje nasz organizm do walki albo ucieczki.
Jednym z efektów stresu jest reakcja systemu odpornościowego, polegająca na obniżeniu zdolności obronnych organizmu, co potencjalnie czyni nas bardziej podatnymi na infekcje i choroby.
Wzrost stężenia adrenaliny w czasie długiego okresu stresu wymusza na organizmie potrzebę dostarczenia większej ilości wit.C, która jest niezbędna w produkcji nowych ilości adrenaliny. Jeśli nie jest to osiągnięte poprzez jedzenie produktów bogatych w wit.C np.: pomarańczy, kiwi, owoców jagodowych, pieprzu, ziemniaków, brokułów, to niektóre części organizmu, jak np. system odpornościowy mogą nieprawidłowo funkcjonować.Czyni nas bardziej podatnymi na przeziębienia i grypy, które to choroby mogą spowodować dalszy ubytek wit.C z organizmu.
Kiedy jesteśmy wystawieni na długotrwały stres, mądrze jest zabezpieczyć system immunologiczny poprzez spożywanie większej ilości produktów bogatych w ß- karoten (prowitamina A), który znajduje się w marchwi, jagodach, ciemnozielonych warzywach oraz żółtych i pomarańczowych owocach.
Regularne spożywanie witaminy C oraz A jak również kwasu foliowego i cynku jest istotne dla prawidłowego funkcjonowania systemu immunologicznego, który pomaga bronić organizm w wypadku infekcji. Kwas foliowy można znaleźć w fasoli, szpinaku i w innych zielonych warzywach liściastych, podczas gdy dobrym źródłem cynku są kraby, ostrygi, kiełki pszenicy, wątroba, pestki dyni i czerwone mięso.
Przy długotrwałym utrzymywaniu się stresu zwiększa się również zapotrzebowanie na białko. Z tego powodu staje się bardzo istotne regularne spożywanie produktów wysokobiałkowych tj. drobiu, niektórych rodzajów ryb, chudego czerwonego mięsa, jaj, mleka i jego przetworów oraz fasoli w czasie naszych codziennych posiłków.
Sposób żywienia, który dostarcza niewystarczającej ilości białka może wyraźnie zredukować możliwość obrony immunologicznej i zdolność do opierania się infekcjom.
Również istotne jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Tłuszcz rybi np.: łososia, pstrąga, tuńczyka i sardynek to bardzo dobry wybór, ponieważ zawiera one kwasy tłuszczowe zdolne do zmniejszenia nadmiernej krzepliwości krwi, która pojawia się pod wpływem adrenaliny.

Dodaj komentarz