Kasza. Jaką wybrać?

Ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B i witaminy E, błonnika, oraz takich minerałów jak żelazo, cynk, chrom, fosfor czy magnez, kasze są cenionym rodzajem pożywienia w codziennej diecie. Kasze zawierają także rutynę, która wzmacnia naczynia krwionośne. Należy jednak pamiętać o tym, że niektóre kasze zawierają gluten. Nie są więc odpowiednimi produktami dla osób chorych na celiakię. Do kasz, które zawierają gluten należy: kasza jęczmienna, kasza manna, kasza kuskus.

Rodzaje kasz- porównanie:

– gryczana (inaczej tatarka)- zawiera dużo białka, węglowodanów i składników mineralnych. Białka tej kaszy są cenniejsze niż białka zbóż, a zbliżone wartością i strawnością do białek roślin strączkowych. Zawiera także witaminy B1 i PP oraz związki mineralne wapnia, żelaza, fosforu, potasu i magnezu. Kaszę gryczaną warto polecić przy zaburzeniach czynności jelit, dolegliwościach układu krążenia, zwłaszcza nadciśnieniu.
– jaglana (z łuskanego ziarna prosa)- zawartość głównych składników odżywczych kaszy jaglanej jest zbliżona do kaszy jęczmiennej i innych zbóż, z wyjątkiem błonnika, którego w kaszy jaglanej jest znacznie mniej niż w innych kaszach. Jest dobrym źródłem energii: głównym składnikiem energetycznym jest skrobia, jej zawartość w kaszy wynosi około 65%. Kasza jaglana zawiera około 10 – 11% białka (mniej niż jęczmienna i pszenna), nie zawiera glutenu. Kasza jaglana szczególnie nadaje się dla małych dzieci oraz osób na diecie lekkostrawnej czy bezglutenowej. Kasza jaglana zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, mającą leczniczy wpływ na stawy, a także korzystnie wpływa na wygląd skóry, paznokci i włosów. Jako jedyna wśród kasz jest zasadotwórcza. Kasza jaglana ma właściwości wysuszające i antywirusowe. Stąd jaglankę podaje się przy przeziębieniu i zapaleniu górnych dróg oddechowych.
– jęczmienna – 3 typy: pęczak (spośród kasz jęczmiennych ma najwięcej wartości odżywczych; jest głównie półproduktem, z którego wyrabia się kaszę jęczmienną perłową i kaszę jęczmienną łamaną); kasza jęczmienna perłowa ; kasza jęczmienna łamana. Kaszę jęczmienną warto polecić przy kłopotach z cerą oraz hipercholesterolemii. Kasze jęczmienne mają ponadto dużo rozpuszczalnego błonnika, dzięki temu zapobiegają zaparciom, wzdęciom i bólom brzucha towarzyszącym zaburzeniom trawienia.
– kukurydziana- zawiera błonnik, witaminy B1 i PP, beta-karoten oraz witaminę E. Białko zawarte w kaszy kukurydzianej nie zawiera tryptofanu (aminokwas egzogenny) przez co nie wywołuje odczynów alergicznych. Kasza kukurydziana polecana jest w żywieniu niemowląt, dla osób chorych na hiperlipidemię, hipercholesterolemię, miażdżyce oraz w profilaktyce niedokrwiennej choroby serca.
– manna (grysik)- zawiera mało błonnika, minerałów i witamin, ale ma dużo jodu i skrobi; jest lekkostrawna, polecana w żywieniu niemowląt i dzieci. Warto ją polecić przy chorobach pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych, schorzeniach wątroby i trzustki oraz stanach zapalnych przewodu pokarmowego. Wskazana jest również w chorobach przebiegających z gorączką, schorzeniach nerek i dróg moczowych.
– kasza z nasion komosy ryżowej (uprawiana w Peru i Ekwadorze)- owoce komosy ryżowej (zwane quinoa lub ryżem peruwiańskim) zawierają 48% skrobi, ok. 18% białek, 4–9% nienasyconych kwasów tłuszczowych. Cechują się dużą zawartością wapnia, fosforu, żelaza, witaminy E.
– kasza kuskus- jest łatwostrawna i sycąca, bogata w węglowodany i białko. Nie zawiera jednak błonnika, ma też mniej minerałów i witamin. Jest szczególnie zalecana dzieciom, kobietom w ciąży i osobom starszym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *